Tips om ergonomisch te werken
Ergonomisch werken, we horen het steeds vaker. Maar wat is dat nu eigenlijk en hoe doen we dat het best?
13 dec. 2021
Het belang van ergonomisch werken lichten we graag aan jou toe.
Wat is ergonomisch werken?
Wanneer we spreken van ergonomisch werken houdt dit in dat je de juiste werkhouding aanneemt. De houding die je hanteert mag je lichaam niet te veel belasten. Naast de werkhouding zijn er nog 2 factoren die een belangrijke rol spelen, namelijk mentale en fysieke herstelmomenten die je kan inplannen tijdens de werkuren.
Aandeel van de werkgever
Ergonomisch werken zorgt ervoor dat de gezondheid van je werknemers gewaarborgd wordt. Wanneer het voor werknemers moeilijk is om ergonomisch te werken door gebrek aan de juiste middelen, loert ziekteverzuim vaak om de hoek. Het is daarom belangrijk als werkgever om te luisteren naar je medewerkers zodat je een veilige en gezonde werkomgeving kan creëren. Preventieve acties op vlak van ergonomie voorkomen onnodige personeelskosten. Deze kosten kan je als werkgever beter investeren in het integreren van ergonomische ondersteuningen binnen jouw bedrijf.
Aandeel van de werknemer
Ergonomisch aangepast kantoormeubilair is één, maar vooral het juiste gebruik ervan door de werknemer is belangrijk. Als je voor een langere periode ononderbroken achter je computer werkt, kunnen lichamelijke klachten de kop op steken.
Ergonomie en ergonomisch werken zijn dan ook essentiële voorwaarden voor je gezondheid.
Met onderstaande tips vergroot je het comfort, je gezondheid en de effectiviteit van je werkplek indien je een bureaufunctie hebt.
1. Neem een correcte zithouding aan.
Wanneer je voor een langere periode aan je bureau zit, zorg dan dat je met je rug rechtop tegen de rugleuning in je stoel zit en je voeten plat op de grond komen. Dit wordt in een actieve werkhouding genoemd door professionals en draagt op meerdere vlakken bij aan een gezonde, ergonomische werkplek.
Mocht je niet met je voeten op de grond komen, kan je altijd gebruik maken van een voetenbankje.
2. Positie toetsenbord.
Plaats je toetsenbord aan de rand van het bureau, naar je toe. Op deze manier zit je rechtop en kunnen je schouders ontspannen. Idealiter plaats je je armen op de bureaustoelleuning voor een optimale houding.
Om ervoor te zorgen dat je je toetsenbord niet onbewust wegduwt met je polsen, maak je gebruik van een polssteun.
3. Sta regelmatig recht
Zorg dat je een reden hebt om op te staan. Wandel bijvoorbeeld naar het koffiemachine, de printer of zet je vuilbak net iets verder zodat je effectief moet opstaan om er je afval in te doen.
Door elk uur even op te staan voorkom je dat je spieren in een bepaalde vaste houding blijven zitten.
4. Beeldscherm afstellen.
De stand van je beeldscherm heeft een grote invloed op je nekspieren. Zowel de positionering van de hoogte als de links/rechts positie.
Wanneer je omhoogkijkt is dit voor je nek meer belastend dan naar beneden kijken. Zorg er hierbij voor dat de bovenkant van je scherm, op dezelfde hoogte als je ogen staat. Zorg ook steeds dat je beeldscherm recht voor je staat.
Je scherm staat ideaal wanneer het een armlengte afstand van je afstaat.
5. Wat met thuiswerken?
Naast het goed inrichten van je werkplek op kantoor is het in deze tijden net zo belangrijk om je thuiswerkplek eens onder de loop te nemen en deze aan te pakken waar nodig. Neem bovenstaande tips in acht en vraag eventueel je werkgever om ergonomische hulpstukken waar jij het nodig vindt. Bijvoorbeeld een laptopstandaard of aangepaste muis.
Als laatste willen we je nog meegeven dat je klachten altijd serieus moet nemen. Wanneer je de klachten negeert loop je risico dat deze verergeren en zelfs niet meer verdwijnen. Maak het dus bespreekbaar met je werkgever.